Naast de vergadering van de paritaire werkgroep antiagressie werd ook nog verder
onderhandeld over de klaarmaken - en beëindigingtijden van de treinen in de beurtregeling
treinbegeleiders. Eind 2012 kwam de directie van TR 03 (B-MO1) met een voorstel om de
tijden voor het klaarmaken en beëindigen van de treinen drastisch te beperken. Reden hier
voor was de tijd dat een trein stilstaat in een station van vertrek of eindbestemming in te
korten om tegemoet te komen aan de vraag van Infrabel voor het vrijmaken van de rijpaden.
Het betekent echter ook een financiële besparing voor de NMBS, door het inperken van de
tijd moet er ook minder betaald worden aan de infrastructuurbeheerder. Door onze
tussenkomst (ACOD-CGSP) werd het dossier bevroren en werd een paritaire werkgroep
opgericht met vertegenwoordigers van het terrein die de opdracht kreeg het voorstel van TR
03 (B-MO1) te evalueren en eventueel een nieuwe chronometrage uit te voeren.
Ondoelmatig, overbodig, onaanvaardbaar
Het wetsvoorstel om ‘wilde stakingen’ bij overheidsbedrijven te voorkomen dat in de senaatscommissie bij wisselmeerderheid is goedgekeurd, is volgens de ACOD overbodig en ondoelmatig. Het opzet van de betrokken partijen is duidelijk het stakingsrecht aan banden te leggen en een minimale dienstverlening bij de overheidsbedrijven in te voeren.
Te Brussel ging op 1 april 2014 een Nederlandstalige werkgroep met jonge militanten van de sector door. Vertegenwoordigers van alle Nederlandstalige gewesten waren aanwezig om zich te buigen over de werking van onze vakbond naar de jongeren toe. Er is een grote instroom van jongeren binnen de Belgische Spoorwegen en binnen onze vakbond. Er is dus nood om de jongerenwerking van ACOD-Spoor op het nationale en gewestelijke niveau opnieuw te stimuleren.