DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN


Net voor de zomervakantie dachten we dat het ergste voorbij
was, maar niets was minder waar. In juli gingen plots de coronacijfers opnieuw de hoogte in en werden de maatregelen weer verstrengd in plaats van verder versoepeld. Had de Veiligheidsraad eerst nog de beslissing voor zich uitgeschoven, al snel werd duidelijk dat er iets moest gebeuren om te vermijden dat we naar een catastrofe zouden gaan. Er werd bijgestuurd en de versoepelde maatregelen werden teruggeschroefd om erger te voorkomen.

Gratis treinritten

Ook de NMBS ontsnapte niet aan het politiek theater. De zogenaamde superkern besliste begin juli om elke inwoner van België tien gratis treinritten te schenken. Dit werd zomaar beslist zonder dat de regering hierover vooraf overleg had gepleegd met de NMBS. De CEO van de NMBS reageerde furieus en vroeg onmiddellijk overleg met de regering. Wie zal hiervoor financieel opdraaien? Wat met de verdeling van de gratis passen? Hoe moet de NMBS de veiligheid garanderen als iedereen met zijn gratis ticket op een zonnige dag naar de zee zou willen sporen? Vele vragen waar niet werd over nagedacht bij het lanceren van dit ‘geschenk’. Uiteindelijk werd na veel discussie een akkoord bereikt. Er zouden niet 10 maar 12 treinritten verdeeld worden, echter op voorwaarde dat deze aangevraagd worden. De verdeling van de gratis Rail Pass tegen half augustus werd om alles praktisch te kunnen regelen alsnog uitgesteld tot ‘ten vroegste 7 september'

De blauwe ridder

Een terechte beslissing zo blijkt later, want op vrijdag 31 juli was er in het station van Oostende een technisch probleem aan de seininrichting met verstoord treinverkeer tot gevolg. Omdat er geen treinen konden binnenrijden in het station stonden er honderden dagjestoeristen opeengepakt en werd de eerste trein die kon vertrekken als het ware bestormd. Onmiddellijk kwam er reactie van de burgemeester van Oostende die moord en brand schreeuwde en van de NMBS eiste dat er een reservatiesysteem op poten zou gezet worden. Volgens zijn opinie zou het niet zo moeilijk zijn om dit snel te implementeren. Hij verwees daarbij onder andere naar pretparken waar dit wel mogelijk is. Misschien is deze blauwe ridder wel een goede burgervader, maar zijn kennis van de spoorwegen is op zijn zachtst gezegd toch wel zeer beperkt. Uiteindelijk werd er een akkoord gesloten tussen de NMBS en de stad Oostende. De reizigers zouden zich vrijwillig kunnen registeren via de app zodat er meer zicht zou zijn op de bezettingsgraad van de treinen naar en van de kust.

Wachten op een regering, ook voor de Belgische spoorwegen

Na maanden van stilstand leek er tijdens de vakantie opeens vaart te komen in de vorming van een federale regering. Zal het nu wel lukken? Dat blijft natuurlijk de vraag. Feit is dat wanneer het nu niet lukt er nieuwe verkiezingen dreigen, waarbij mogelijk nog extremer wordt gestemd in beide landsdelen. Vragen rond de bestuurbaarheid en de toekomst van het land worden dan weer zeer acuut, wat dan ook grote gevolgen zou hebben voor de toekomst van de Belgische spoorwegen. Het uitdijende vakantiegevoel zou wel eens snel verdwenen kunnen zijn en plaats maken voor een horrorscenario in het genre van een ‘Railway to Hell’. Het is dus op alle vlakken niet vijf voor twaalf maar twaalf uur! Tijd dat iedereen, zowel de beleidsmakers als de mensen in de Dorpsstraat, beseffen welke verantwoordelijkheid zij dragen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR