DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Jean Pierre Goossens  Voorzitter - Vlaamse Vleugel Acod SpoorToegegeven, NMBS-CEO Jo Cornu bevindt zich in een moeilijke en vaak frustrerende situatie. Hij maakt een transportplan op om de mobiliteit te verbeteren en efficiënter te maken. Tegelijk vindt hij een manier om de productiekosten te drukken. Wanneer hij zijn plannen dan voorstelt, moet hij ze onder politieke druk bijsturen.

En wie gaat dat betalen?

Het is niet eenvoudig om als CEO je financiële huishouden op orde krijgen als je niet weet welke middelen of financiële ruimte je zal hebben om alles in te vullen. Meer nog, als je weet dat het evenveel of minder zal zijn dan vandaag, moet je dan bepaalde dienstverlening afschaffen of de tarieven optrekken? Het zijn geen gemakkelijke keuzes voor Cornu.

Het financiële plaatje blijft hoe dan ook het zorgenkind van de CEO én van het personeel. Het is dan ook opvallend dat Cornu stelt dat de NMBS sinds 2005 ongeveer 200 miljoen euro schulden opbouwt per jaar. Zijn voorganger beweerde nog graag tot 2007 steeds winst te hebben gemaakt. ACOD Spoor heeft deze vermeende winsten steeds betwist, aangezien de omzet niet steeg, maar het personeel toch daalde met enkele duizenden eenheden.

Het najaarsmenu

Begin september zijn de besprekingen met de NMBS-directie weer aangevat. Onze eerste syndicale zorg zijn de plannen van de formateurs van de nieuwe federale coalitie voor de NMBS. Moeten er meer treinen rijden met minder geld? Worden de verwachtingen van het personeel ingelost? Zal er opnieuw aan de structuur gesleuteld worden?

ACOD Spoor hoopt alvast dat we voort werk kunnen maken van een degelijke uitbouw van ons bedrijf en dat we het personeel jobzekerheid kunnen garanderen.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.