DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Eén van de redenen voor de vakbondsactie van ACOD Spoor op 30 juni 2014 was de problematiek van het verlof dat het personeel niet kan opnemen. Het aantal dagen is intussen opgelopen tot ver voorbij het miljoen. Ook drie maanden later is er weinig evolutie in het dossier. Wel ziet het er naar uit dat de directie er binnenkort een schrijven over aan het personeel zal richten.

Opmerkelijk in dit dossier was beslist ook de uitspraak van NMBS-CEO Jo Cornu in Knack (op 13 augustus 2014). In het interview blijft de perceptie leven dat de spoorwegwerknemers 53 dagen verlof hebben. Een CEO die al zes maanden aan het roer van de NMBS staat, zou intussen toch beter moeten weten?

Een spoorwegwerknemer heeft 24 dagen verlof, oplopend tot 26 dagen voor werknemers met meer anciënniteit. Aangezien werkweken bij de NMBS zes dagen tellen, kunnen spoorwegwerknemers vier weken verlof opnemen. Dit is dus perfect vergelijkbaar met werknemers in de privésector.

De overige dagen waarover de CEO spreekt, zijn recuperatie van te veel gewerkte uren. Een blik op de geschiedenis leert ons dat een voorganger van de heer Cornu, ten tijde van de eenheidsstructuur, met het personeel de afspraak maakte dat ze deze dagen zouden kunnen opsparen. Dit was een win-winsituatie voor bedrijf en werknemer, aangezien men geen extra loon diende uit te betalen. Bovendien werd er afgesproken dat men de echte verlofdagen zou kunnen opnemen tot de paasvakantie van het daaropvolgende jaar.

De afbouw van personeel het voorbije decennium zorgde ervoor dat heel wat werknemers van de NMBS extra uren moesten kloppen, waardoor het aantal extra verlofdagen aardig begon op te lopen. Dat is vooral het geval bij de uitvoerende diensten. Het is intussen opgelopen tot ruim een miljoen achterstallige dagen – dagen die dus (nog) niet opgenomen kunnen worden. Twee derde daarvan is voor rekening van de NMBS, één derde voor Infrabel. Die laatste komt uit op een lager cijfer, omdat het gedurende enkele jaren de te veel gepresteerde uren uitbetaalde via bijloon.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.