Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.


In de Amerikaanse postapocalyptische sciencefictionserie ‘Revolution’ maken we kennis met een samenleving in de nabije toekomst waar de elektriciteit volledig uitgeschakeld is en de wereld in chaos vervalt.

De maatschappij wordt uit elkaar gerukt en verschillende – wrede - milities bevechten elkaar om de macht. Er zijn geen waarden en normen meer.

Deze tv-serie is wellicht niet zo gekend, maar ze doet ons wel nadenken over de gevolgen van een volledige elektriciteitspanne – geen ondenkbaar scenario. Misschien kunnen de Belgische spoorwegen een dergelijke ramp helpen voorkomen.

Kortsluiting dreigt

In de tv-serie valt de elektriciteit uit door het falen van een experimentele nanotechnologie. Bij ons is er een black-out mogelijk door een veel alledaagser probleem: het gevoerde regeringsbeleid. Al in 2014 waren er onheilsberichten over een mogelijke black-out. Er werd een afkoppelingsplan uitgewerkt om een mogelijk tekort aan elektrische stroom op te vangen. De afgekoppelde gebieden werden in kaart gebracht, maar toch bleef er grote onduidelijkheid. Gelukkig is het destijds zover niet gekomen. Vier jaar later zitten we opnieuw in een situatie waar een mogelijke stroomonderbreking niet ondenkbaar is. De kans dat het deze keer wel gebeurt, is zelfs groter dan vier jaar geleden. Het is cynisch, maar dankzij de opwarming van de aarde hadden we in oktober nog warme temperaturen en konden we de verwarming in zomerreces houden. Mogelijk hadden we anders nu al het afkoppelingsplan in de praktijk zien functioneren - of net niet.

Welke oplossing voor het energievraagstuk?

De regering heeft de voorbije vier jaar onvoldoende alternatieven gezocht voor de kerncentrales waarvan we afhankelijk zijn en die meer en meer negatief in het nieuws komen. De vraag rijst of onze kerncentrales niet aan het einde zijn van hun levensduur en of een sluiting de enige mogelijke optie is? Laat ons niet fatalistisch zijn, maar wat als er toch een ramp gebeurt met een kernreactor? De bezorgde burger stelt zich terecht de vraag waarom men sinds 2014 niet meer heeft ingezet op een diverser productiepark voor energie - zowel voor de korte als de lange termijn.

Belgische spoorwegen zetten in op groene energie

Misschien komt de oplossing ook deze keer weer van de spoorwegen. De spoorwegen waren in de negentiende eeuw de motor van de moderne wereld. Ook nu kunnen we opnieuw pioniers worden. Infrastructuurbeheerder Infrabel heeft plannen om op zijn terreinen zonnepanelen en windmolens te plaatsen. Naast het uitwerken van concrete plannen, zijn er ook contacten met mogelijke partners gelegd. Er wordt zelfs geopperd om op termijn voor eigen energievoorziening te kunnen gaan. Dit voornemen zal niet alleen de continuïteit van de stroomtoevoer garanderen, maar ook de kostprijs van elektriciteit aanzienlijk drukken.

De spoorwegen, niet alleen een pionier in duurzame mobiliteit, maar ook in duurzame energie. Een utopie? Misschien wel, maar de geschiedenis kan zich ook in positieve zin herhalen. Het pionierschap van de spoorwegen heeft de samenleving veel geboden, we kunnen dit op een duurzame manier voortzetten. We blijven meer dan ooit hét alternatief voor een duurzame mobiliteit en energiebevoorrading.

Zolang het licht brandt, rijdt de trein. Dat is een goede zaak voor iedereen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd