Attentie
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.


In de ons omringende landen zijn steeds meer conservatieve regeringen aan de macht. Met behulp van een populistisch en niet zelden nationalistisch verhaal zetten ze in op een verdeel-en-heers-politiek die steunt op besparingen, langer werken en privatiseringen. Het slachtoffer van dat beleid zijn de doorsnee burgers. En wie wijzen de politici die aan de knoppen zitten aan als schuldige: de vakbonden. Begrijpe wie begrijpen kan…

Een dam tegen achteruitgang

Niet zelden worden vakbonden afgeschilderd als oubollig en ‘tegen’ alles. Wanneer vakbonden dan als laatste middel naar het stakingswapen grijpen, worden ze overladen met alle zonden van Israël en wordt de term ‘vakbondsterrorist’ onbeschaamd gebruikt. Nochtans voeren wij niet zomaar actie en gaan we in verzet om de belangen van onze leden te verdedigen. Toch lukt het rechtse krachten om de vakbond bij de bevolking in een slecht daglicht te stellen.

In tijden van onzekerheid en sociale achteruitgang is nochtans de vakbond meer dan ooit het enige drukkingsmiddel dat de belangen van de werknemers – de werkende klasse – verdedigt. Binnen de bedrijven is een sterke vakbond nodig, want overal heeft men het over productiviteitsverhoging, flexibeler werken enzovoort. Tegenwoordig staat alles in het teken van een grotere omzet om meer winst te behalen voor de aandeelhouders. Bij de Belgische spoorwegen is dat niet anders.

Het belang van openbare diensten

Voor de openbare diensten zijn rechtse regeringen telkens weer een verschrikking. Steeds opnieuw is hun beleid erop gericht om de openbare diensten af te bouwen. Steeds opnieuw worden besparingen opgelegd met nefaste gevolgen voor de dienstverlening. Nochtans zijn goed functionerende openbare diensten de beste garantie op een goede, kwalitatieve en betaalbare dienstverlening voor de bevolking.

De spoorwegen zijn daar een goed voorbeeld van. Als we de vergelijking maken met de prijs van een treinticket in Engeland, waar de spoorwegen geprivatiseerd zijn, komt dit snel tot uiting. Ginds ligt het tarief veel hoger dan bij ons en is de roep van de bevolking groot om de spoorwegen opnieuw te nationaliseren. Daar zijn het de burgers die in actie komen bij gebrek aan vakbonden, die destijds door ‘Iron Lady’ Thatcher vakkundig werden uitgeschakeld.

Welke vorm krijgt de hervorming?

Waakzaamheid blijft geboden. Maand na maand gaan de stiptheidscijfers achteruit. Niet alleen wij, maar ook externe spoorwegspecialisten stellen dat de opsplitsing van de spoorwegen een neerwaartse trend veroorzaakt op het gebied van stiptheid en communicatie.  Wanneer dan ook nog eens een zwaar besparingsplan wordt opgedrongen, weet je het wel...  Om de vertragingen aan te pakken, gaat men nu de operationele diensten nog verder centraliseren. Enerzijds heeft men begrepen dat men de mensen op het terrein moet samenbrengen, maar anderzijds gaat men ze centraliseren op districtsniveau. Onbegrijpelijk…

Bij Infrabel is men al afgestapt van het idee om op termijn naar minder dan tien seinhuizen te gaan. Zou het dan ook niet verstandiger zijn dat de NMBS zich zou enten op de toekomstige structuur van Infrabel? De herstructurering die er aankomt bij de diensten van B-HR, is een afspiegeling van hoe de dienst HR bij Infrabel al een aantal jaren werkt. Is het dan niet het meest aangewezen scenario dat voor de operationele diensten dit voorbeeld gevolgd wordt, zodat er synergiën kunnen ontstaan op het terrein? Het zou voor het personeel een verademing betekenen en het zou ten goede komen aan de stiptheid van het treinverkeer. De reizigers zouden ons zeer dankbaar zijn, waardoor hun waardering voor de dienstverlening een boost zou krijgen. Want de tevredenheid van de gebruikers is van het grootste belang om de concurrentie aan te kunnen in 2023.

Het personeel zal de hervorming voelen. Sommigen zullen een andere werkzetel krijgen met soms grote verplaatsingen tot gevolg. ACOD Spoor gaat niet akkoord met deze reorganisaties. Ze zijn niet de beste keuze, niet voor het operationeel gedeelte, maar ook niet voor het personeel.

 

Vakbonden zijn dus nu meer dan ooit nodig, want wie kan beter de belangen van het personeel verdedigen? Dagelijks worden onze secretarissen en onze militanten overstelpt met vragen van ongeruste leden die vrezen voor hun toekomst. ACOD Spoor is er voor jullie, maar enkel met jullie steun zijn wij in staat om onze missie tot een goed einde te brengen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR
 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!