Attentie
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.

Vorig jaar reed 83,3 procent van de treinen stipt of met minder dan 6 minuten vertraging. Opnieuw geen goed resultaat en zelfs een achteruitgang in vergelijking met 2015. Alle goede bedoelingen en enthousiasme van mevrouw Dutordoir ten spijt, is ze er vorig jaar niet in geslaagd om een omkeer te bereiken. Het nieuwe vervoersplan heeft niet onmiddellijk soelaas gebracht.

Toch zijn er een resem externe factoren die als verzachtende omstandigheden aangestipt kunnen worden. Eén daarvan is het – idiote – fenomeen van spoorlopen. Vorig jaar noteerden we een recordaantal meldingen van 807 tegenover 679 in 2016. Hierdoor worden onnoemlijk veel vertragingen gemaakt. Om dit probleem terug te dringen, gaat Infrabel maatregelen nemen zoals het plaatsen van omheiningen, struikelmatten en camera’s. Een wetsontwerp om sneller en strenger te bestraffen, werd goedgekeurd in de ministerraad en verhuist nu naar de Kamercommissie.

Stiptheid is secondewerk en vergt een actieplan

Om structurele vertragingen aan te pakken, wordt er de komende maanden een actieplan uitgerold. Voor de treinen van de morgen- en avondspits zal onderzocht worden waar de moeilijkheden zich situeren, zodat er gericht opgetreden kan worden. Vertrekprocedures worden aangepast en de uurwerken worden gesynchroniseerd. Stiptheid is secondewerk.

Op het niveau van de verkeersleiding zullen Infrabel en de NMBS intensiever gaan samenwerken. In de bundels waar de treinstellen vertrekken, zal er opnieuw een verantwoordelijke aangeduid worden die moet toezien op het tijdige vertrek van de treinen. Er wordt zelfs gewag gemaakt van eenheid van bevel … Een boodschap die wij als vakbond al jaren aan het verkondigen zijn. Zou er dan eindelijk een stap in de goede richting gezet worden?

Voor ons zou er een eenheid van bevel binnen alle geledingen van de spoorwegen moeten zijn, willen we dit fijn raderwerk feilloos laten draaien. Een eenmaking van de Belgische Spoorwegen is cruciaal. Andere denk- en actiepistes zijn stof voor de Fabeltjeskrant. Het management-waterhoofd is geen sprookje, maar een nachtmerrie voor elke spoorman en -vrouw.

Het nieuwe reizigersmaterieel dat vanaf het najaar geleverd wordt, moet de stiptheid en het comfort bevorderen. We hopen dat we deze keer bespaard blijven van kinderziekten. Het verleden heeft ons al minder goede ervaringen opgebracht.

De luchthaventrein rijdt op wolken

Een positief verhaal is de treinverbinding naar onze nationale luchthaven. Vorig jaar maakten een recordaantal reizigers gebruik van die trein, die bewijst één van de snelste en gemakkelijkste vervoermiddelen te zijn naar de luchthaven. De vertrekhal van de luchthaven is slechts een lift verwijderd van het perron.

De luchthaventrein bewijst dat investeren in het spoor gezonde vruchten afwerpt. Goede en snelle verbindingen zorgen voor een massaal gebruik. Dit komt niet alleen de mobiliteit, maar vooral het milieu ten goede. Wanneer beseft deze regering dat investeren in het spoor, investeren in de toekomst is van ons land? Hoeveel geld verkwist het fileleed dagelijks? Hoeveel mensen worden ziek door het fijn stof dat deze wagens uitspuwen? Zieke mensen zijn dan weer een zware kostenpost voor de economie, de sociale zekerheid en het menselijk geluk.

Het is onze sociale en ecologische opdracht om zoveel mogelijk mensen te vervoeren met de trein. Deze regering valt blijkbaar voor andere lobbygroepen. Ondertussen breken ze de sociale zekerheid verder af met de gekende neoliberale argumenten en trucs van de foor: zet mensen tegen elkaar op. Hoe het wél moet? Maak het spoorvervoer financieel aantrekkelijk en zorg voor een maximale dienstverlening in de trein en het station.

De wet van de sterkste? Neen, dank u!

Mevrouw Dutordoir heeft in haar eerste maanden als CEO van de NMBS veel tijd gespendeerd aan het aanwezig zijn op het terrein. Ze legde werkbezoeken af en ontving diverse personeelsleden waardoor ze het ‘metier’ van spoorman of -vrouw beter leerde kennen. Een initiatief dat bij het personeel op sympathie kon rekenen. Dat er werkbezoeken worden afgelegd door de CEO, kunnen we alleen maar toejuichen en stimuleren we ten volle.  

Het uitnodigen van individuele personeelsleden om werkvoorwaarden te bespreken, zelfs zonder concrete afspraken te maken, is echter een ondermijning van het sociaal overleg. Zo’n werkwijze is immers nefast voor personeelsleden die niet uitgenodigd worden. In de private markt is dit de manier van werken. De meest mondige werknemer verkrijgt betere arbeidsvoorwaarden.

Als vakbond streven we naar betere arbeidsvoorwaarden voor alle personeelsleden. De gendergelijkheid bij de Belgische Spoorwegen bewijst dit. Bij de Belgische Spoorwegen verdienen de vrouwen evenveel als hun mannelijke collega’s. In de private markt is dat een ander én beschamend verhaal. Multinationals kunnen een voorbeeld nemen aan de Belgische Spoorwegen.

Het statuut dat we vandaag kennen, is een voorbeeld van ons sociaal overleg en syndicale werking. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het statuut een doorn in het oog is van deze regering en private lobbygroepen. Het onderhandelen van persoonlijke arbeidsvoorwaarden is nefast voor het personeel ‘tout court’. Indien iedereen zelf zijn arbeidsvoorwaarden gaat onderhandelen, riskeren we af te glijden naar de principes van de jungle, waar de wet van de sterkste geldt.

Onze visie is anders. ACOD Spoor is een vakbond waar iedereen meetelt, ongeacht zijn of haar job bij de Belgische spoorwegen (zie onze vorige editie van Tribune). Als niet-corporatistische vakbond zijn we steeds bezig om de grootst mogelijke gemene deler te vinden. In het belang van het personeel en ook in het belang van onze openbare dienst. Laat de ‘rumble in the jungle’ daar waar deze hoort te zijn. In een moderne – collegiale – samenleving is het onze plicht op te komen voor iedereen en voor de zwakkeren in het bijzonder.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR
   

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd