Attentie
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.


In de
vorige editie hadden we het over de strategische visie van de CEO van de NMBS, mevrouw Dutordoir. In de Kamercommissie had ze net haar visie over de NMBS uiteengezet en roemde ze het personeel om zijn beroepsernst en -fierheid. Ze noemde bepaalde categorieën zelfs 'bijous’.  Een maand later werd het ondernemingsplan van de NMBS tot 2023 voorgesteld ... dat een heel ander verhaal bracht. Of toch weer
niet?

De vooruitzichten voor eind 2022 doet het personeelsbestand van de NMBS dalen tussen de 1500 en de 2000 VTE's. Dat is bijna de helft van Ford Genk in 2014.

Beheerscontract op een kier

Hoewel, de CEO houdt de deur op een kier en stelt er fijntjes bij dat “het plan nog kan wijzigen naargelang van het beheerscontract dat de regering nog moet goedkeuren." Met andere woorden, het zal afhangen van de intenties van de regering. We geven de regering nogmaals deskundig en gratis advies: maak de spoorwegen opnieuw één bedrijf. Dat is kostenbesparend en efficiënter tegelijkertijd. ACOD Spoor heeft zich steeds verzet tegen afvloeiing van personeel. De medewerkers zitten op hun tandvlees en kunnen hun vrije dagen nog nauwelijks opnemen. De verplichte uitbetaling van een gedeelte van de kredietdagen is meer dan een gevolg van een besparende personeelspolitiek.

Directiecomité speelt solo slim

Op de vergadering van de Nationale Paritaire Subcommissie van 8 november werd de uitbetaling van kredietdagen meegedeeld zonder dat hierover onderhandeld kon worden. Het directiecomivan de NMBS had dit eenzijdig beslist. Ons verzet tijdens de vergadering, alsook op de Nationale Paritaire Commissie van maandag 13 november, werd genegeerd. De NMBS bleef bij haar standpunt. Tijdens die vergaderingen werden nog een aantal andere dossiers rond de professionele en medische ongeschiktheid eenzijdig goedgekeurd door de Belgische Spoorwegen. Niet echt bevorderlijk voor een goed sociaal overleg ...

Gezocht: treinbestuurder m/v

Om terug te komen op het personeelsbestand: momenteel zijn er volop aanwervingen aan de gang. Voor de meeste categorieën lukt dit aardig, maar bij de treinbesturing loopt het minder vlot.
Het zal geen
sinecure zijn om de bijkomende treinen die het nieuwe vervoersplan voorziet ook te kunnen bemannen. Maar ook bij de andere personeelscategorieën zijn er tekorten. Het is belangrijk dat de nodige vervangingen verwezenlijkt worden, er zijn immers een pak collega's die hun verdiende pensioen tegemoet gaan.

Nette treinen en stations

De strategische visie van mevrouw Dutordoir is gefocust op onze corebusiness. Niettemin hebben we onze bedenkingen. Is een nette trein, buiten dat deze veilig en op tijd rijdt, niet één van de eerste vereisten om een comfortabele dienstverlening te garanderen voor onze reizigers? Nette stations met voldoende personeel om de mensen bij te staan? Stations waar roltrappen en liften een gegarandeerde dienstverlening verzekeren? Waar bemenste loketten een sociale controle garanderen? Vuile en verlaten stations zijn een aantrekkingspool voor vandalisme en agressie. In Groot-Brittannië weten ze er alles van.

Uitbesteding goedkoper en beter?

De uitbesteding van bepaalde werkzaamheden gebeurt steeds meer onder het mom dat de privésector goedkoper is. Toch stellen we ons de vraag of de privésector wel echt beter en goedkoper is. Wij hebben hierover grote twijfels. Er wordt personeel ingezet om controles uit te voeren. Bovendien moet er, als de werken niet goed uitgevoerd werden, verslag opgesteld worden om schadevergoeding te vragen en om dossiers voor te bereiden bij een eventuele rechtsprocedure. Waar zit dan de besparing? 'Wat we zelf doen, doen we beter' als bedrijfsmotto zou voor een positieve uitstraling zorgen. Investeer volop in spoorwegpersoneelsleden, beschouw ze niet als statistische kostenplaatjes.

'Dubbel geel'

In het ondernemingsplan zullen de afvloeiingen voornamelijk gebeuren in de ondersteunende diensten. De dienstverlening aan de reizigers wordt hiermee afgebouwd. Heeft mevrouw Dutordoir een grote bocht ingezet of is het eerder een 'accident de parcours'? De toekomst zal het uitwijzen, maar de goede start werd enigszins gehypothekeerd. ACOD Spoor vreest dat een verdere afbouw van het personeelsbestand gepaard zal gaan met een hogere werkdruk. De CEO krijgt alvast 'dubbel geel'. We verwachten een positief signaal om het seinbeeld opnieuw groen te zetten.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR
  

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd